Αξιολόγηση βιβλίων σε δημοτικά και γυμνάσια και συγγραφή νέων σε λύκειο
Για την ένταξη στο μητρώο μπορούν να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους μέλη ΔΕΠ Α.Ε.Ι., Σχολικοί Σύμβουλοι και Εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα καθώς και στελέχη του ΙΕΠ. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να καταθέσουν τις αιτήσεις τους μέχρι και τις 26 Φεβρουαρίου.
Η αξιολόγηση θα έχει διάρκεια τριών μηνών και το έργο των επιστημόνων θα είναι να αξιολογήσουν το εκπαιδευτικό και εποπτικό υλικό 34 βιβλίων σε νηπιαγωγείο, δημοτικό και γυμνάσιο ως προς την συμβατότητά του με το νέο Πρόγραμμα Σπουδών και τις διδακτικές αρχές, προκειμένου να εντοπιστεί τα υλικό εκείνο που μπορεί να αξιοποιηθεί ως έχει, ή να διαπιστωθεί εάν απαιτείται η συγγραφή νέου εκπαιδευτικού υλικού.
Η αξιολόγηση κάθε βιβλίου θα πραγματοποιείται από 2 ειδικούς επιστήμονες και ο καθένας εξ αυτών θα συντάξει ατομική έκθεση αξιολόγησης. Επίσης για κάθε γνωστικό αντικείμενο θα οριστεί ένας ειδικός επιστήμονας ως συντονιστής του έργου ο οποίος και θα παραδώσει την τελική έκθεση αξιολόγησης του υπάρχοντος εκπαιδευτικού και εποπτικού υλικού ανά γνωστικό αντικείμενο.
Όσον αφορά τα μαθήματα των οποίων θα αξιολογηθεί το εκπαιδευτικό υλικό αυτά είναι τα ακόλουθα:
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
|
|
ΟΔΗΓΟΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥ
|
|
ΔΗΜΟΤΙΚΟ
|
|
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
|
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
|
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ
|
ΙΣΤΟΡΙΑ
|
ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
|
ΦΥΣΙΚΑ
|
ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ
|
ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ
|
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
|
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ & ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
|
ΜΟΥΣΙΚΗ
|
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
|
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
|
ΓΥΜΝΑΣΙΟ
|
|
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
|
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
|
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
|
ΦΥΣΙΚΗ
|
ΧΗΜΕΙΑ
|
ΒΙΟΛΟΓΙΑ
|
ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ
|
ΙΣΤΟΡΙΑ
|
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ
|
ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ
|
ΜΟΥΣΙΚΗ
|
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
|
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
|
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
|
ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
|
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ (ΣΕΠ)
|
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
|
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ& ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
|
|
Αλλαγές σε Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια
Εκτός όμως από τα δημοτικά και τα γυμνάσια το Υπουργείο Παιδείας ετοιμάζει αλλαγές, όπως έχει γράψει το newsbeast.gr, και στα σχολικά βιβλία του λυκείου. Συγκεκριμένα λόγω της εφαρμογής του νέου συστήματος και των αλλαγών στο πρόγραμμα σπουδών το Σεπτέμβριο του 2014 θα χορηγηθούν στους μαθητές τα νέα σχολικά εγχειρίδια για τα εξής μαθήματα:
· Πολιτικής Παιδείας της Α’ και Β’ Λυκείου,
· Εφαρμογής Πληροφορικής που είναι μάθημα επιλογής,
· Πληροφορική στη Β’ Λυκείου, που είναι νέο αντικείμενο
· Αρχές Κοινωνικής Επιστήμης, που είναι μάθημα προσανατολισμού στη Β’ Λυκείου
Νέα βιβλία το Σεπτέμβριο του 2015 θα έχει και η Γ τάξη του λυκείου ενώ όσον αφορά τα σχολικά εγχειρίδια της Α τάξης των ΕΠΑΛ που έχει μαθήματα γενικής παιδείας θα καλυφθεί από τις διαδικασίες του γενικού λυκείου. Για τη Γ τάξη των ΕΠΑΛ τα νέα βιβλία θα είναι έτοιμα το Σεπτέμβριο του 2015 ενώ για τη Β τάξη των ΕΠΑΛ λόγω πίεσης χρόνου έχουν ξεκινήσει ήδη οι επαφές με επιστημονικές ενώσεις και Τεχνικά Επιμελητήρια ώστε να γίνει η κατανομή του ωρολογίου προγράμματος στα επαγγελματικά μαθήματα του τομέα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι η εξοικονόμηση οικονομικών πόρων από την αύξηση του χρόνου ζωής των σχολικών εγχειριδίων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς και η επαναδιάθεση τους και την επόμενη σχολική χρονιά, μέσω της αλλαγής της τεχνικής εκτύπωσής τους θα επιφέρει οικονομικό όφελος στον κρατικό προϋπολογισμό.
Προγράμματα σπουδών σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια
Εκτός όμως από τα βιβλία θα αξιολογηθούν και τα προγράμματα σπουδών. Ήδη εφαρμόζονται πιλοτικά από το 2011-12 σε 180 σχολεία της Ελλάδας νέα προγράμματα σπουδών που διαρθρώνονται με βάση τα ευρύτερα θεματικά πεδία:
α)Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
β) Μαθηματικά
γ) Φυσικές Επιστήμες
δ) Σπουδές του Ανθρώπου και της Κοινωνίας
ε) Ξένες Γλώσσες
στ) Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών
η) Πολιτισμός και Τέχνη
θ) Σχολική και Κοινωνική Ζωή
ι) Βιωματικές Δράσεις-Συνθετικές Δημιουργικές Εργασίες (Project)
Τα προγράμματα αυτά που εφαρμόζονται πιλοτικά εισάγουν τη λογική των πολλαπλών διδακτικών μέσων και υλικών, χαρακτηρίζονται από συνέχεια ανά γνωστικό αντικείμενο και εισάγουν τις αρχές της διερευνητικής μάθησης. Τα προγράμματα αυτά που έχουν εφαρμοστεί σε 21 νηπιαγωγεία, 96 δημοτικά και 63 γυμνάσια θα αξιολογηθούν ώστε να επιλεχθούν ποια θα εφαρμοστούν.
Όπως αναφέρει το ΙΕΠ τα νέα Προγράμματα Σπουδών σχεδιάζονται ώστε να είναι στοχοκεντρικά, ενιαία, συνεκτικά, συνοπτικά, διαθεματικά, βιωματικά και παιδαγωγικά διαφοροποιημένα προβλέποντας συνεργατικούς, αυτοκατευθυνόμενους και άλλους τρόπους μάθησης.
Παράλληλα, θα είναι ανοικτά και ευέλικτα εξασφαλίζοντας δυνατότητες και ελευθερία στον εκπαιδευτικό για την επιλογή θεματικών στη βάση αναγκών και ιδιαιτεροτήτων των τοπικών κοινωνιών.
Στόχος είναι ο κάθε εκπαιδευτικός να χρησιμοποιεί το νέο Πρόγραμμα Σπουδών ως βασικό εργαλείο για το σχεδιασμό της διδασκαλίας του. Αυτό θα συμβάλλει στην ενίσχυση του ρόλου του και στην αναγνώριση γι’ αυτόν μεγαλύτερης ευθύνης σε ό, τι αφορά την επιλογή και εφαρμογή εκπαιδευτικών πρακτικών και εκπαιδευτικών εργαλείων και υλικών.
Οι κινήσεις αυτές στις οποίες προχωρά το Υπουργείο Παιδείας συνάδουν και με τους στρατηγικούς στόχους που έχει ανακοινώσει και ανάμεσα στους οποίους είναι η καθολική εφαρμογή του Ενιαίου Αναμορφωμένου Προγράμματος Σπουδών σε όλα τα Ολοήμερα Σχολεία καθώς και η καθολική εφαρμογή του «Νέου Σχολείου» στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και ολοκλήρωση των διαδικασιών για το «Ψηφιακό Σχολείο», με την ενίσχυση της μάθησης των ξένων γλωσσών και των νέων τεχνολογιών.
Επιμέλεια: Καλόγηρος Βασίλειος
newsbeast.gr