Το παιδί πολλές φορές έχει διαφορετική αντίληψη του χρόνου από τον ενήλικα. Τα παιδιά ζουν στο παρόν και……
αντιλαμβάνονται ελάχιστα το μέλλον. Το χασομέρι γίνεται δυσάρεστο όταν τα παιδιά το κάνουν είτε για να προσελκύσουν την προσοχή, ή επειδή αισθάνονται ότι «τους κολλάτε» για να κάνουν πιο γρήγορα.
Συνήθως, αποτέλεσμα της κωλυσιεργίας είναι ή να παίξετε τον γκρινιάρη δεσμοφύλακα ή να ζήσετε τη ζωή σας σύμφωνα με τους ρυθμούς ενός τρίχρονου πιτσιρικά. Πώς θ’ αρχίσει το παιδί σας να κινείται πιο γρήγορα χωρίς να καταφύγετε στα παπαγαλίστικα του τύπου: «Γρήγορα!» «Πάμε!» «Αργήσαμε!»;
Των φρονίμων τα παιδιά, πριν πεινάσουν μαγειρεύουν.
Αντιμετωπίστε τα γεγονότα: μόνο εσείς βιάζεστε να διαβείτε το κατώφλι στην ώρα σας. Για να το καταφέρετε, φερθείτε με ρεαλισμό κι αρχίστε να ετοιμάζεστε είκοσι λεπτά νωρίτερα και όχι πέντε.
Βεβαιωθείτε ότι δίνετε το «καλό παράδειγμα» ξεκινώντας πρώτοι. Μη στέκεστε από πάνω τους λέγοντας συνέχεια «Γρήγορα, γρήγορα!» Πείτε το μια φορά κι έπειτα φορέστε το πανωφόρι σας κι ανοίξτε την πόρτα. Πείτε ότι θα περιμένετε στο αυτοκίνητο. Κάποιος που περιμένει στο αυτοκίνητο ασκεί εκπληκτική επιρροή στο άτομο που χασομεράει μέσα στο σπίτι. Όλα αυτά είναι θετικές ενέργειες που δίνουν στο παιδί σας να καταλάβει ότι δεν θα έρθει μαζί, μ’ άλλα λόγια, ρίχνει στο παιδί, έτσι για αλλαγή, το βάρος της επιλογής. Αν είναι πιο μικρό, αφήστε το να διαλέξει: «Θα ’ρθεις ή θα σε πάρω σηκωτό;»
Συμβουλές
Αν το παιδί χασομεράει επίτηδες και με αχαρακτήριστο τρόπο, συνήθως εκδηλώνει «αντάρτικο» ενάντια στις δικές σας επίμονες ενοχλήσεις. Επομένως, όταν λέτε στα παιδιά να κάνουν γρήγορα, απλώς εκείνα θα κάνουν πιο σιγά.
-Αφήστε τα παιδιά να βιώσουν τις συνέπειες της καθυστέρησής τους: θα χάσουν την προπόνηση στο κολυμβητήριο, δεν θα πάνε σι-νεμά, δεν προλαβαίνετε να τους διαβάσετε παραμύθι στο κρεβάτι ή θα μείνουν τιμωρία στο σχολείο μετά το μάθημα.
-Πείτε τους ότι φεύγετε σε δέκα λεπτά και τηρήστε το, για να καταλάβουν ότι πάντα σοβαρολογείτε με τα χρονικά περιθώρια που ορίζετε.
-Δημιουργήστε στα παιδιά σας μια σωστή αίσθηση κοινωνικού καθήκοντος, ένα μεγάλο μέρος της οποίας είναι η ετοιμότητα. Δείξτε τους πώς δημιουργούνται συνήθως οl κοινωνικές σχέσεις: με τους δασκάλους, τους φίλους, τον προπονητή του ποδοσφαίρου, με τη γιαγιά και τον παππού, και όποιον άλλο συναναστρέφονται.
-Καθιερώνοντας μόνιμες διαδικασίες ρουτίνας θα βοηθήσετε πραγματικά το παιδί να περιορίσει το χασομέρι, ιδίως την ώρα του ύπνου και στο πρωινό ξύπνημα – και τα δυο είναι κύριες αιτίες κωλυσιεργίας.
ΣΗΜΕΙΟ ΚΛΕΙΔΙ: Οι γονείς πρέπει να μάθουν να ξεχωρίζουν τις έννοιες χρόνος-ευθύνη και δια-σκέδαση-εξερεύνηση. Μην ταυτίζετε το χασομέρι με την εξερεύνηση. Για τα παιδιά, ιδίως κάτω των τριών ετών, το ταξίδι είναι πάντα πιο σημαντικό από τον προορισμό. Τη στιγμή που εσείς «βράζετε», επειδή το παιδί καθυστερεί για να περιεργαστεί ένα βατραχάκι, συνειδητοποιήστε ότι εκείνο ζει ένα υπέροχο συναίσθημα που οι περισσότεροι ενήλικες έχουν χάσει. Στον κόσμο του παιδιού και η παραμικρή ανακάλυψη είναι ένα θαύμα, και πρέπει να ενθαρρύνετε την επιθυμία του παιδιού να εξερευνά.
Για να το καταφέρετε, αφήστε μια πεντάλεπτη βόλτα να διαρκέσει είκοσι λεπτά. Πάρτε το απόφαση. Έχετε μαζί σας έναν μεγεθυντικό φακό. Αφήστε, έστω μια φορά, τα παιδιά να σας διδάξουν αυτά κάτι.
boro.gr